Leren door ontwerpen, met technologie, door ervaring

Een designathon is een workshop waarin kinderen ontwerpend aan de slag gaan. Het woord designathon is geïnspireerd op de woorden 'design' en 'hackathon' waarbij men binnen een korte tijd aan de slag gaat om iets te ontwerpen en te maken. In een designathon verzinnen, bouwen en presenteren deelnemende kinderen hun zelfbedachte oplossingen rondom een thema. De Designathon methode streeft ernaar om echte hedendaagse problemen te behandelen zoals bijvoorbeeld de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties (SDGs). Het gebruik van echte dringende wereldproblemen stimuleert kinderen om bij te dragen aan een betere wereld in de toekomst.

Circle&SDGs.png

Verder leert de toekomstbestendige methode kinderen ontwerpend leren met gebruik van technologie zoals mini-motoren en sensoren. Deze aanpak combineert ontwerpend leren en makersonderwijs, methodes die beide wereldwijd terrein aan het winnen zijn in het onderwijs. Een designathon duurt gemiddeld 4 à 6 uur en wordt begeleid door leraren en onderwijsprofessionals. Een aantal thema's waar wij graag aan werken zijn: afval, mobiliteit, voedsel, kringloopstad en water. Er worden regelmatig nieuwe thema's toegevoegd.

_MG_1731.jpg

Artikel over de Designathon methode in de Praxisbulletin. Lees verder...

Korte video met de uitleg over de Designathon methode in de klas. Met dank aan juf Brenda Kramer en de kinderen van groep 5/6.

Korte video waarin de kinderen een introductie tot programmeren krijgen, met behulp van Makey Makey, Push button Robot en Scratch.